marți, 5 august 2014

Gânduri de dimineaţă: de ce nu folosesc marile companii mai multe uleiuri în creme?



În principiu, ne putem revolta. Găsim pe etichete uleiuri minunate, dar la procente infime. Sunt companiile zgârcite? Vor să facă profit şi ne păcălesc cu marketingul? Nu au încredere în puterea vindecătoare a naturii? Nu vor să facă afirmaţii netestate?

Cred că în primul rând o companie se uită la costuri. Sunt firme care produc pe zi câteva tone de produs şi spun că e o zi proastă din punct de vedere al producţiei. imaginaţi-vă câte ingrediente se folosesc,  scala la care se lucrează. Apoi, compania îşi face întotdeauna un challenge test. Crema respecitvă este supusă câtorva cicluri îngheţ-dezgheţ, centrifugare, încălziri şi răciri repetate, teste de rezistenţă a conservantului etc. Se estimează durata de viaţă. Nimeni nu vrea să meargă la raft şi să aleagă un produs rânced, nu? Uleiurile vegetale râncezesc mai devreme sau mai târziu şi mecanismele de protecţie la oxidare nu pot face produsul rezistent o veşnicie. Nu poţi garanta felul în care sunt depozitate în magazone şi dacp sunt cine ştie ce probleme în lanţul de transport. Poate se strică climatizarea într-o zi de august. Poate la raft sunt expuse sub lumini colorate şi iată, oxidare şi căldură. De ce să rişte o companie care, vă reamintesc, nu lucrează ca organizaţie caritabilă?

În primul rând companie va prefera ca tactică să foloseasa esterii sau uleiurile ce râncezesc foarte greu (grăsimile saturate sau uleiurile minerale). Veţi vedea siliconii (*siloxane, *cone), veţi vedea esteri (senzaţie mia degrabă de uscat, uşos absorbabile, fără miros şi cu viaţă îndelungată: isopropyl myristate sau palmitate, c12-15 alkyl benzoate, coco-caprylate/caprate etc.). Esenţele fine şi perisabile sunt mai degrabă vândute în serumuri şi produse mici, bine conservate şi pline de antioxidanţi foarte puternici (BHT şi tocoferoli, vitamina C, acid cafeic, acid ferulic etc).

Sunt esterii mai răi decât uleiurile vegetale? sunt de ocolit? Eu zic că nu, dar depinde de fiecare filosofie de viaţă. Mie îmi plac ambele. Îmi fac un produs şi în câteva luni îl consum. Uleiurile nu prea au timp să râncezească. Dar am avut şi surprize, evident (mai ales cu uleiul de cânepă, pe care îl ador).

Am mai crescut şi încerc să văd şi partea de business aici. Dacă aş fi o companie, m-ar interesa să ofer produse sigure şi cu durată de viaţă mai mare, nu de doar 2-3 luni. Posibil ca între fabricare şi magazin să treacă acele 2 luni şi produsul meu să ajungă deja alterat pe rafturi. Aş da faliment imediat. Dacă mi-aş deschide un brand de cosmetice, cu siguranţă că aş fi obligată să mă gândesc la scală mare dacă folosirea minunatelor uleiuri cu durată de viaţă mică nu va fi un dezastru pentru creditul la bancă. M-aş gândi la ce costuri voi avea şi la ce preţ va trebui să calculez pentru a îmi amortiza cheltuielile cu un produs minunat şi s-ar putea să văd că pragul meu de rentabilitate ar fi atins dacă aş vinde la de 5 sau 6 ori costurile de producţie. Pentru că voi urmări şi profit, şi reinvestire, şi teste, şi chirie, şi utilaje, şi reclamă... Şi uite aşa , din perspectiva home made-ului care spune "da de ce mie imi iese acasa o crema de 50ml la 15 lei si l'oreal o vinde cu 200?! jos hotii!", privesc lucrurile simplist. Cine spune ca te costă 15 lei face un calcul sumar al unui recipient (preţ de retail 5 sau 6 lei) şi restul ingrediente simple pentru o textură lejeră. Pentru el alte costuri nu există, nu consideră materialele de unică folosinţă, curentul electric, bateriile, amortizarea ustensilelor, timpul pentru crearea reţetei, pentru manufactură, pentru curăţare etc.) greşeşte. Costurile sunt cel puţin duble, pentru că nu suntem în stare să le calculăm corect (de exemplu am nevoie de 4 seringi diferite ca să extrag 4 ingrediente diferite, deja aici am 2 lei cheltuiţi pentru că o seringă costa .5 lei şi nu o mai folosesc a doua oară ca să nu contaminez ingredientele). Aşa că e firesc ca o mare companie care va avea costuri uriaşe (la scală) nu va dori să aibă pierderi sau produse de aruncat la coş şi va folosi uleiurile vegetale la procent mic (1, 2% poate?) şi va suplini cu trigliceride de cocos (caprylic/capric triglycerides), ulei de jojoba sau diferiţi esteri.

Aşa că avantajul hand made-ului este acela că putem controla ce punem (şi cât) în produsele noastre, doar că ce e bun pentru două creme făcute azi să ne ţină o lună nu este bun pentru 200.000 de creme făcute pe zi, în fiecare zi. Dacp ne gândim economic, la costuri, şi nu la lumea ideală în care toată lumea vrea să facă binele universal şi să îţi dea cămaşa de pe spate .

2 comentarii:

  1. Buna Simona! Iti citesc blogul doar de cateva saptamani. Te-am gasit cu nu mult dupa ce am inceput si eu sa-mi deschid ochii in legatura cu natural vs sintetic, esti o adevarata inspiratie pentru mine.
    De cateva zile m-am gandit si eu la cele scrise in acest post si am ajuns la aceeasi concluzie. Ma enerveaza, cand vad ca o firma care ofera cursuri de preparat sapunuri si cosmetice naturale, isi face reclama spunand ca ulterior iti vei putea face cosmetice care sunt 100% mai bune decat orcie pe piata si si mai ieftine.

    Helga

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Helga,

      Dupa un curs pentru incepatori NU vei putea face un produs mai bun , ci doar un produs in care ai controlul si stii ce pui si in ce cantitate. Cuvantul cheie este CONTROL

      poti petrece niste ani de zile studiing ingredient,e interactiunea dintre ele, testand retete si formule si sa poti apoi spune ca iti faci tie un produs comparabil cu l'oreal, sa zicem. Fara sa fiu modesta, cu ingredientele pe care le am acum, pot oricand sa fac concurenta unei asemenea creme, doar ca din punct de vedere business nu as fi competitiva pentru ca proibabil ar trebui sa imi vand produsul cu 300 sau 400 RON ca sa fiu profitabila :)))

      oricum, doar amestecand unturi si uleiuri NU vei putea niciodata sa egalezi produsele de pe piata. E ca si cum ai spune ca daca mananci doar broccoli si mere toata viata vei fi un om sanatos 100%.

      moderatie si "cu de toate" :-)

      Ștergere

Scrie ca şi cum ţi-ai scrie ţie, cu respect şi toleranţă. Îmi rezerv dreptul de a publica sau nu comentariul tău.